Friday, November 27, 2009

LAGU MICHAEL JACKSON


Masih ingatkah lagi korang dengan pemergian raja musik pop dunia Michael Jackson kira-kira satu setengah bulan yang lalu tanggal 25 Jun 2009?Dianggarkan lebih dari 1 milion peminatnya dari seluruh pelusuk dunia meratapi pemergian penyanyi yang popular dengan lagu "You Are Not Alone" itu.

Apapun yang orang disekeliling pikirkan tentang Michael, semuanya sepakat untuk satu hal iaitu Michael menginginkan dunia ini menjadi tempat yang lebih baik. Sepanjang hidupnya sebagai seorang anak seni,dia hidup dengan seluruh hasil karyanya.Dibawah ada 6 hal yang dia ajarkan pada kita pada setiap lagu2 yang dinyanyikannya.

1.(Black or White)hitam atau putih?

Setiap hari di dunia,manusia berperang merebutkan sesuatu. Permasalahan suku kaum, agama ataupun budaya, membuat kita berpecah. Tidak terkira berapa korban manusia akibat peperangan baik langsung maupun tidak langsung. Seharusnya, tidak kisah apakah kita hitam atau putih, kita bersatu dan mencintai satu sama lain sebagai manusia. Manusia dilahirkan berbeza satu sama lain bukan untuk bermusuh musuhan, tetapi untuk saling menghargai dan menghormati antara satu sama lain.


2.(The Man in The Mirror)Mulakan dengan orang di depan kaca

Pernahkan korang berpikiran untuk merubah orang lain untuk menjadi lebih baik atau sebaliknya?Atau malah berpikiran hidup korang akan jauh lebih baik jika lingkungan sekitar korang berubah sesuai dengan yang korang bayangkan.Dunia kita tidaklah sempurna, namun jika korang ingin merubahnya, korang harus memulainya dengan diri korang sendiri. Lihatlah di depan kaca dan mintalah pada orang yang ada di depan kaca tersebut untuk berubah. Hanya itulah satu-satunya jalan untuk kita. Jika kita ingin membuat dunia ini menjadi lebih baik, lihatlah pada diri kita sendiri dan buatlah suatu perubahan.

3.(Heal The World) Sembuhkanlah dunia

Seperti yang dikutip dalam lirik lagunya,“There are children crying and people dying and our world is suffering.” Ketika saat itu manusia belum waspada terhadap isu pemanasan global, Michael lah orang pertama kali menyerukan isu pemanasan global ini. Sekarang bergantung kepada kita semua untuk memperbaiki dunia ini dari pemanasan global, kemiskinan, wabak penyakit, pendidikan dan masalah-masalah lain yang mengganggu kita. Hanya dengan sikap tidak mementingkan diri sendiri dan sikap ambil berat kita lah yang akan membuat dunia ini menjadi lebih baik untuk anak cucu kita kelak dan umat manusia secara keseluruhannya.

4.(You Are Not Alone) Anda Tidak Keseorangan

Pengalaman dan penderitaan penderitaan yang korang alami tidak jauh berbeza dengan orang-orang lainnya. Akan selalu ada pertolongan,dan cinta pada korang meskipun korang pada saat ini tidak memiliki siapa-siapa lagi.Jika korang membaca artikel ini sekarang, bererti korang sedang mendapatkan sokongan dan dorongan apabila mendengar lagu2 yang dinyanyikan Michael Jackson.(Cuba paham betul2 ayat yang dimaksud nih)

5.(Don’t Stop Til You Get Enough)Jangan berhenti sampai anda merasa cukup

Michael meraih suatu pencapaian dan kejayaan yang luar biasa dalam hidupnya. Prestasi-prestasinya seperti perjalanan yang tiada akhirnya. Namun kunci kejayaannya adalah ia tidak berhenti. Dia bekerja sangat keras. Satu hal yang kita boleh pelajari dari Michael tentang keyaannya ialah jika korang menginginkan sesuatu,korang dapat memilikinya selama korang berkeinginan kuat dan bekerja keras untuk mencapainya. Jadi teruskan usaha korang dan jangan pernah berhenti dan cepat berputus asa."setiap kejayaan bermula dari bawah dengan usaha yang gigih".

6.(We Are The World)Kita adalah dunia

Kadang2 mungkin kita berpikir bahawa kita adalah dunia, maka kita tidak akan merasa kesunyian. Satu-satunya cara untuk kita mencapai kesejahteraan adalah jika kita bekerja bersama-sama (teamwork). Satu orang menderita maka kita semua menderita, satu orang berduka maka kita semua berduka. Kita semua terhubung satu sama lain sebagai umat manusia, sehingga jika ada satu orang terluka, sudah menjadi tanggung jawab kita untuk menolongnya. Seperti dikutip dalam lirik lagunya”We are the world, we are the children and we are the ones who make a brighter day, so let’s start giving”.Jadi,Apa yang dapat kita petik dari kisah hidupnya?

No comments:

Post a Comment